Onze luchthaven: de waarheid
fAlle luchthavenbedrijven en haar sympathisanten vinden dat de bevolking recht heeft op een correcte en bovenal eerlijke duiding. Informatie gebaseerd op feiten en analyse, in tegenstelling tot halve waarheden, flagrante leugens en stemmenmakerij.
LUCHTHAVEN OOSTENDE STEEDS MEER THUISBASIS VOOR MODERNE EN JONGE VLOOT!
Het afgelopen jaar werd 49,5 % van de bewegingen uitgevoerd door moderne stage III toestellen! Het aandeel van de bewegingen uitgevoerd met toestellen jonger dan 10 jaar nam toe met 31,04 %. (bron: statisch jaarboek Vlaanderen)
STERKE AFNAME NACHTLAWAAI ZET ZICH ONVERMINDERD DOOR!
Een onafhankelijke studie stelt dat de geluidshinder sedert 1997 gehalveerd is! Door de stillere vliegtuigen en een nachtverbod op de lawaaierige vliegtuigen zijn de geluidscontouren aanzienlijk vermindert met als resultaat dat het aantal potentieel sterk gehinderden in 2000 is afgenomen met 34,81 % of van 8.378 inwoners in 1996 tot 5.461 inwoners in 2000.De afname van geluidshinder zal nog sterker toenemen met de ingebruikname van het ILS systeem op de baan 08 dat erin bestaat toestellen over zee te laten landen en opstijgen. (bron: studie Prof Thoen, cel akoestiek K.U.Leuven, 1999)
GEUROVERLAST SAMEN MET GELUIDSHINDER STERK VERMINDERD
Samen met de geluidshinder is ook de geuroverlast sterk afgenomen, zo blijkt uit een onafhankelijk rapport van de Vlaamse Milieu Maatschappij. Deze studie, die tal van metingen verrichtte met zgn. "snuffelaars", concludeerde dat de overlast zeer beperkt is en dat de volksgezondheid niet in het gedrang komt. Het contrast van de emissies is natuurlijk groot door de ligging aan zee. (hetzelfde effect als zou men met een auto door het bos rijden) (bron: Studie Vlaamse Milieu Maatschappij, 2000)
NAUWGEZETTE CONTROLES ZIJN DE NORM
Zowel voor personen als bedrijven gelden op de luchthaven dezelfde rigoureuze veiligheidsvoorschriften als bijvoorbeeld in Zaventem. Dit wil zeggen dat om het even wie, die om het even welke activiteit wenst uit te oefenen op de luchthaven wordt doorgelicht en gecontroleerd door zowel de luchtvaartinspectie als door de staatsveiligheid.
Hiermee willen we het fabeltje dat de Oostendse luchthavengemeenschap zou bestaan uit ongure types en frauderende bedrijven ontkrachten. Ook de teams van de douane voeren nauwgezette controles it. Dagelijkse vrachtinspecties zijn dan ook de regelmaat en niet de uitzondering.
MEERDERHEID OOSTENDENAARS STAAN ACHTER HUN LUCHTHAVEN
Begin 2000 voerde de SP een enquête onder 10.000 stadsgenoten. Het resultaat was duidelijk, slechts 6,4% maakte zich zorgen over de luchthaven terwijl het veiligheidsgevoel, parkeergelegenheden en hondenpoep op de dijk veel hoger scoorden. Het zou natuurlijk ook kunnen dat de meeste Oostendenaars meer belang hechten aan het behoud van de toch al zeer schaarse werkgelegenheid en zich niet zomaar bij een tweede RMT willen neerleggen.
LUCHTHAVEN GOED VOOR 1000 JOBS
De luchthaven is momenteel goed voor een 500-tal directe jobs en nog eens een 500-tal indirect (leveranciers, hotels, enz…). Mits een degelijk beleid kan dit cijfer verdubbeld worden. Het overgrote deel van deze jobs wordt trouwens ingevuld door laag geschoolden die bij de desbetreffende bedrijven een interne opleiding krijgen.
BESLUIT
Oostende heeft alles in huis om een moderne badstad te zijn, een functionele haven, een goede aansluiting op het wegen- en spoornetwerk, een casino, een hippodroom, een luchthaven,… kortom alles om de veeleisende toerist te bekoren.
Daarnaast wil Oostende zich ook profileren als vooraanstaand congresstad, (zonder luchthaven?)
Ondertussen verliest de luchthaven haar aanzien binnen de internationale luchtvaartindustrie, terwijl het de andere Europese regionale luchthavens voor de wind gaat.
Het wordt de hoogste tijd dat de politiek Oostende de luchthaven naar waarde schat en een duidelijk beleid gaat voeren. Een beleid gebaseerd op visie, feiten en analyse.
Daarom roepen wij alle Oostendenaars op zich niet zomaar neer te leggen bij de zoveelste kwakkel die de luchthaven wordt aangemeten maar massaal te reageren voor het behoud van een rendabele en leefbare luchthaven.