Oostendse luchthaven krijgt medestanders
REPLO COUNTERT WILOO
In Oostende werd REPLO opgericht, een vereniging die het opneemt voor Ostend Airport. Daartoe willen ze de opposanten van antwoord dienen met wat zij “correcte informatie” noemen. REPLO heeft nieuwe ideeën en vindt het beperken van het aantal vluchten op Oostende achterhaald. Eerder moet gestreefd worden naar een geluidspot, zodat veel meer geluidsarme vliegers kunnen vliegen.
REPLO heeft volgens voorzitter Albert Doyen, twee betekenissen: “Het letterwoord staat voor Regionaal Platform Luchthaven Oostende, maar kan ook als repliek opgevat worden. We willen diegenen, die de luchthaven negatief behandelen, van antwoord dienen.”
Op de persvoorstelling van REPLO werden twee sympathisanten van de vereniging WILOO, tegenstanders van de luchthaven, met zachte dwang de deur gewezen. Bestuursleden Albert Doyen, Francine Mason, Jozef Nobels, Johan Ingels, Wilfried Lemahieu, Xavier Versavel en Frank Gerard gaan ervan uit dat er bij de omwonenden niet alleen tegenstanders zijn, maar ook veel voorstanders.
Zij geloven in een toekomst voor de “goed gelegen luchthaven met goede verbindingen op het spoor en over het water, een lange landingsbaan.”
REPLO, met maatschappelijke zetel op de luchthaven zelf, wil eerlijke info geven, indien er wat gebeurt op de luchthaven van Oostende. Ze zwakte bij haar eigen voorstelling meteen de tewerkstellingscijfers van ruim 700 af naar een 400-tal, maar gaf ook kritiek op de overheid.
Eigenlijk moet een luchthaven geen beperking van het aantal vluchten opgelegd worden, maar dient aan elke luchthaven een potgeluid te worden toegekend. Als er dan inspanningen worden gedaan om geluidsarme vliegtuigen te gebruiken, dan kan deze pot heel wat meer vliegtuigen aan dan wat nu het geval is.”
REPLO brak ook een lans voor een puntpiste en voor een bouwstop, zelfs onteigening in de aanvliegroute naar Ostend Airport.