Op de verscheidene artikels en reacties, onlangs in deze krant verschenen, wenst Replo vzw één en ander in de juiste context te plaatsen.
Uit de diverse reacties blijkt dat men ervan uit gaat, dat het luchtruim van Oostende elke nacht door 20 vliegtuigen zal aangevlogen worden. Dit is in geen geval het streefdoel van de luchthaven!
Uit realistische prognoses blijkt dat een gemiddelde van zeven nachtbewegingen te verwachten valt, alle met toestellen die door de EU toegelaten worden. Vanaf 2006 worden de EU-geluidsnormen nog strenger.
Bijgevolg zullen alleen nog geluidsarmere toestellen tussen 23 u. en 6 u. mogen vliegen.
Bepaalde politici en tegenstanders van de luchthaven doen maar al te graag geloven dat men naar een onhoudbare toestand wil gaan. De recente discussies rond Zaventem hebben duidelijk aangetoond dat diezelfde soort beleidsmensen en activisten helemaal niet op de hoogte zijn van logistieke dossiers.
Ze hebben ons land belachelijk gemaakt.
Oostende-Brugge wil zich voor de toekomst veilig stellen.
De nieuwe milieu vergunning zal geldig zijn voor 20 jaar.
Men moet bijgevolg vooruitziende zijn, om niet - zoals in andere dossiers - later achter het net te vissen.
De luchthaven wil hoofdzakelijk dagvluchten aantrekken, maar wil aan zijn klanten de optie van nachtbewegingen als extra dienst aanbieden, als dat nodig is.
Om misbruik van de nachtoptie te ontraden, werden de nachttarieven fors duurder gemaakt.
Men betwist de tewerkstellingsargumenten, maar een feit is zeker: een breedromp-vrachter betekent 150 manuren; zes dergelijke toestellen per week staan gelijk met 95 full-time jobs.
Laat de luchthaven dagelijks een zestal dergelijke toestellen verwerken en je biedt vast extra werk aan honderden mensen.
Deze regio heeft dringend arbeidsplaatsen nodig. De luchthaven kan hierbij een belangrijke rol spelen. Geef Oostende-Brugge dan ook die kans!
Replo vzw Oostende