Luchthavenpetitie (2)
V.E.A. uit Oostende
Hoeveel toestellen zijn er op Oostende gecrasht in de laatste tien jaar?
Bij ons wete twee, met name de B-707 SU-PBB van Air Memphis en de B-707 5N-VRG van IAT. Wat betreft de SU-PBB, dit toestel heeft een noodlanding gemaakt omdat het neuswiel weigerde uit te komen, de piloot heeft het toestel zonder enig gevaar voor de omwonenden kunnen neerzetten, er was dus gen enkele reden tot paniek.
De 5N-VRG heeft een moter verloren boven België, niet boven Frankrijk zoals vermeld, dit is een feit die ook bij recentere toestellen voorgekomen is (zie internet website Air Safety Network). De B-747 van Kalitta die vorig jaar een “noodlanding” gemaakt heeft had problemen met een moter, het toestel kon zonder problemen naar Amerika vliegen, maar als de piloot liever terugkeert, is dat zijn beslissing. Dit gebeuren werd opgeblazen, wat feitelijk niet nodig was, er is nooit één enkel gevaar geweest en wij kunnen het weten want we hebben de landing gezien.
Zij die denken dat er enkel op Oostende crashes en/of noodsituaties zijn hebben het verkeerd voor, zie Zaventem; een B-737 verliest motoronderdelen boven een randgemeente rond de luchthaven, een A340 van Sabena crasht tijdens de landing omdat het landingsstel niet geborgd was en als je op bovenvermelde website zoekt zie je dat er nog meer is.
Denk eraan als je met je wagen rondrijdt en je hebt pech, dan kan je je wagen langs de kant parkeren, als er boven in het luchtruim een probleem is, is er geen parkeerplaats om je vliegtuig aan de kant te zetten. Piloten zijn opgeleid om in dergelijke situaties hun toestel zo veilig mogelijk aan de grond te zetten en denk eraan zij denken niet alleen aan zichzelf, maar ook aan de mensen op de grond.
Luchthavenpetitie (3)
Francine Masson beweert niet dat de luchthaven Oostende milieuvriendelijk is, wel dat er naar gestreefd wordt naar een milieuvriendelijke luchthaven, iedereen weet dat een vliegtuig lawaai maakt en de er geurhinder is, maar een auto maakt ook lawaai en ruikt ook onfris, hij die twijfelt moet maar eens een dagje langs de autostrade zitten. Het zou interessant zijn mocht O.M. uit O. het artikel in de “Tip’s” lezen, hierin wordt duidelijk hoe de luchthaven de laatste jaren geëvolueerd is, let wel in positieve zin, de metingen en opgestelde rapporten door onafhankelijke instanties bewijzen dit, dit houdt in dat de luchthaven minder last veroorzaakt. Mensen die hun grond goedkoop aangekocht hebben, wisten dat er een luchthaven was en dat er vliegtuigen boven hun hoofden zouden vliegen, velen hebben een artikel in hun aankoopcontract die dit duidelijk stelt, ( referte: Verdelingsakte van de verkaveling “ ’t Schorre ” Oostende ( Stene ), citaat: Art. 6. – De verkaveling is gelegen in de corridor van de luchthaven d.w.z. in een zone waar geluidshinder kan optreden. De Regie der Luchtwegen en de Stad Oostende kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele klachten die in verband met vliegtuiglawaai zouden geuit worden door de verkrijgers van de kavel(s) of de bewoners van de erop te richten woningen, einde citaat.
O.M. uit O. wat betreft “ouwe bakken”, je bent waarschijnlijk geen ingewijde wat betreft de toestellen die op Oostende vliegen, want je “ouwe bakken”, afgezien van B-707 en DC-8, die sowieso op 01 april 2002 in Europa verboden worden, dateren de meeste toestellen voornamelijk de IL-76 van 1982 en recenter, is dit oud? Heb je twijfels koop het boek van JP-Fleet en kijk na.
O.M. uit O. je beweert dat er miljoenen van het Vlaamse Gewest naar de luchthaven gaan, dit is best mogelijk, maar denk eraan, hadden de tegenstanders van de luchthaven hun “spelletje” niet gespeeld, dan hadden er zich hier andere maatschappijen met geluidsarmere toestellen gevestigd en zouden de inkomsten van luchthaven groter zijn, zodat de luchthaven rendabel is, dan zou er geen geld moeten ingepompt worden, stemt tot nadenken of niet soms?
Tenslotte, waarom zouden mensen uit de ruime regio rond Oostende de petitielijst niet mogen tekenen, leven wij in een democratisch land of niet, indien ja, dan mag iedereen zijn mening uiten, dat dit niet past in het spel van de tegenstanders van de luchthaven is best mogelijk, maar de luchthaven belangt toe aan meer dan alleen de Oostendenaars.
Bedenking: mogen de mensen uit de ruime omgeving hun stem niet kenbaar maken?