Reactie op reconversieplannen
De tegenstanders hebben weer eens een poging ondernomen om de mensen te manipuleren. Wat ze echter niet vertellen;
-dat zij mede aan de basis liggen van het eigenlijk probleem: door acties en verdachtmakingen zijn allerlei werken en beslissingen uitgesteld met als gevolg dat maatschappijen die op Oostende wilden vliegen, met Stage III toestellen, uitgeweken zijn naar andere luchthavens. Hier is geen sprake van wat de tegenstanders “ dubieuze maatschappijen “ noemen, maar maatschappijen als Air Hongkong of World Airways, zij vliegen met Boeing 747, DC-10 en MD-11.
-dat het steeds terugkomende verhaal over “ vliegende dakpannen “ eenvoudig op te lossen is door dakpannen vast te leggen, dit is de beste maatregel tegen de vortex van vliegtuigen als tegen een gezonde storm, er zijn zelfs dakpannen gaan vliegen zonder dat er een toestel overvloog, stemt tot nadenken.
-dat er mensen zijn die hun grond goedkoop aangekocht hebben, wetende dat ze zeer dicht bij de luchthaven en dan onder de aanvliegroute op minder dan 2.000 meter van het landingspunt (touch-down) wetend dat er vliegtuigen laag boven hun hoofd zouden overvliegen, een huis zouden bouwen op een locatie waar om veiligheidsredenen een bouwverbod zou moeten zijn, zowel voor huizen, winkelcentra als campings. Destijds werd door de Regie der Luchtwegen reeds negatief advies gegeven voor intussen opgetrokken gebouwen. Ondanks deze adviezen om veiligheids- en milieutechnische redenen werd later toch bouwtoelating verleend zowel naar Oostende als naar Middelkerke toe. Eerlijk gezegd: het is op zijn zachtst uitgedrukt onverstandig om zo dicht bij een startbaan te bouwen.
-dat zonder de bemoeienissen van de tegenstanders deze luchthaven minder geld van de belastingsbetaler zou gevergd worden, maar dat integendeel tewerkstelling zou gecreëerd zijn, m.a.w. de Oostendenaar moet weten dat het o.a. door toedoen van de tegenstanders te danken is, dat de luchthaven onvoldoende tot zijn waarde komt.
-dat de ex-voorzitter van WILOO, nu gemeenteraadslid beter het gemeentebestuur zou overtuigen om geen nieuwe verkavelingen noch bebouwingen rond de luchthaven te laten plaatsvinden.
-dat de tegenstanders evengoed medeplichtig zijn aan de nochtans legale invoer van Coltran: dit product is nodig voor het functioneren van PC’s en GSM’s. Het is niet omdat er rebellen in het ontginningsgebied aanwezig zijn dat men dit product niet zou mogen uitvoeren naar Europa en de rest van de wereld, het is niet enkel op Oostende dat Coltran ingevoerd wordt.
-dat de uitvoer van militair materieel niet als wapentrafiek beschouwd moeten worden. Dergelijk logistiek materieel wordt immers met officiële toelating van diverse ministeries en conform de UN-verordenigen streng gecontroleerd. Gebeurt de uitvoer niet vanuit België, dan aarzelen onze buurlanden niet om ervoor de toelating te geven.