Luchthaven Oostende
Als vereniging die de belangen en het imago van de Oostendse luchthaven ondersteunt (REPLO) wensen wij ten stelligste te reageren op de uitlatingen van de anonieme briefschrijver in Open Venster van 20 november. Het is schandalig te moeten vaststellen hoe de media worden misbruikt om een vals onveiligheidsgevoel bij de bevolking te creëren.
De Oostendse luchthaven is – zoals bijvoorbeeld een krachtcentrale, station of havendok – een installatie van algemeen belang, die lokaal weliswaar hinder meebrengt, maar bovenal een potentiële economische meerwaarde betekent voor de regio, zonder daarom voor 101% veilig te zijn. Vliegen kan nooit voor 100% veilig zijn, maar de Oostendse luchthaven is niet onveiliger dan gelijk welke luchthaven in Europa.
Ook de bewering dat de luchthaven verlieslatend zou zijn, houdt geen steek. Wat is de rendabiliteit van de E40 tussen Oostende en Brugge? Ook "praktisch" nihil? De rendabiliteit van een luchthaven is zeer relatief, omdat de toegevoegde waarde ervan niet concreet ingeschat kan worden. We durven zelfs stellen dat er te weinig steun wordt uitgetrokken voor de Oostendse luchthaven, zeker in vergelijking met Waalse luchthavens zoals Liége of Charleroi.
De Oostendse luchthaven bevindt zich reeds sinds 1939 op haar huidige locatie. Waarom willen zij die klagen pal onder of naast een aanvliegroute wonen, zelfs wanneer dit door de bevoegde instanties wordt afgeraden?
Zo’n beslissing gebeurt volledig uit vrije wil; klagen achteraf heeft dus geen zin.
Het is voor ons een raadsel welke studies de Oostendse luchthaven als "hinderlijk", "duur", "nutteloos" of "gevaarlijk" bestempelen. Echte studies wijzen uit dat er van geur- en geluidshinder amper sprake is. Positiever kan bijna niet!
Reeds jaren wordt de Oostendse luchthaven in een kwaad daglicht gesteld door een zeer kleine kring van omwonenden die zich voortdurend te buiten gaan aan lasterlijke insinuaties, het bekritiseren van allerhande doemscenario’s. Wij willen dit illustreren aan de hand van twee recente voorbeelden.
Een aantal maanden geleden kwam een B-747 tijdens het opstijgen in aanvaring met een vogel. De bevoegde adjunct-luchthavencommandant concludeerde toen officieel dat dit incident wel degelijk een "birdstrike" betrof. Niettegenstaande werd hij door een bepaalde groep van leugens beschuldigd: "Men maakt de bevolking nogmaals blaasjes wijs". Later werd nochtans de conclusie van de adjunct-luchthavencommandant bevestigd door een onafhankelijke expert, de verzekeringsmaatschappij en het Ministerie van Verkeer. REPLO heeft dit zelfs bevestigd gekregen van minister Steve Stevaert.
Vorige maand dan weer, werd in een arrest van de Raad van State letterlijk brandhout gemaakt van het verzoek van dezelfde actiegroep tot schorsing van de milieuvergunning van de Oostendse luchthaven. Hun aangevoerde argumentatie was naast de kwestie, onduidelijk, niet ernstig en zelfs onrealistisch. Omtrent dit wapenfeit blijft de groep uiterst stil. Het is dan ook begrijpelijk waarom men zich dan nu van anonieme lezersbrieven bedient.
Albert Doyen en Xavier Versavel,
namens het REPLO-bestuur