Luchthaven Oostende
Het Regionaal Platform Luchthaven Oostende wenst naar aanleiding van de concrete vragen van de heer Cheroutre in “Open Venster”(Humo 3197) een antwoord te bieden.
-De concentratie van toestellen van Russische makelij op Ostend Airport is niet groter dan die op andere gelijkwaardige Europese luchthavens zoals Manston, Stansted, Luxemburg, Hahn of Vatry. Oostende zou tientallen malen te klein zijn mocht zij de grootste concentratie echt willen herbergen.
-Statistisch kan worden bewezen dat het aantal luidruchtige toestellen in Oostende drastisch is gedaald, dit ook door de opkomst van stillere moderne vliegtuigen ( N.B. zelfs van Russische makelij). Om nodeloze uitstoot te vermijden worden verder bijna alle toestellen pas gestart nadat ze van hun standplaats zijn geduwd. Bovendien wijst een milieustudie naar geur- en geluidshinder rond de Oostendse luchthaven uit dat beide uiterst beperkt tot verwaarloosbaar zijn. Dit o.a. door de zuivere zeelucht en de overheersende westenwind aan de kust.
-Op intercontinentale vluchten richting Afrika is het gebruikelijk een tankstop in te lassen in Tripoli of Benghazi, een gevolg van de interessante brandstofprijzen in Libië. De vermelding van dagelijkse cargovluchten naar Tsjetsjenië is daarentegen, niet correct.
-Buitenlandse vrachtwagens? Ostend Airport staat bekend als een vlot bereikbare en aantrekkelijke luchthaven bij buitenlandse vrachtmakelaars. Bijgevolg brengt dit de aanwezigheid van niet-Belgische vrachtwagens met zich mee. Navraag leert dat zulke vrachtwagens ook worden aangetroffen nabij de luchthavens van Zaventem of Charleroi en de havens van Zeebrugge, Oostende, Antwerpen of Gent.
-Weekendtraffiek op de luchthaven. Vrachten die op maandag op hun verre bestemming moeten zijn, dienen dan ook in het weekend te worden vervoerd.
Het REPLO-bestuur Oostende