Luchthaven Oostende (1)
Hierbij wil ik enkele opmerkingen maken in verband met de luchthaven Oostende:
-de luchthaven was in de vijftiger en zestiger jaren geen recreatieve luchthaven, maar wel een passagiersluchthaven van waarop er ook ieder jaar een 20.000 tal vracht vertrok. Men kwam naar Oostende omdat het vliegbereik niet ver genoeg reikte. Van zodra de maatschappijen jets kochten, vlogen ze rechtstreeks naar de vakantiebestemmingen.
-de jets verschenen niet voor het eerst in de tweede helft van de zeventiger jaren, na de verlenging van de startbaan, in het Oostendse luchtruim, doch al in het begin van de jaren zestig. Er werd geoefend door Sabena, Air France, Air Congo (met Boeing 707, Caravelle ( de kampioen van het lawaai ), DC-8 ), in de tweede helft van de zestiger jaren kwam de BAC-1-11 van British United en Channel Airways er bij. In juni 1967 werd er geoefend van 5 uur ’s morgens tot 24 uur met DC-9, Caravelle, B-727 en BAC-1-11.
-de Leeuwerikenstraat ligt niet in het verlengde van de startbaan. De meeste woningen in het verlengde van de startbaan zijn meestal gebouwd nadat de luchthaven er al was en zelfs wanneer de verlengde startbaan er al was, dus …;
-wapens ?; zijn computers, materiaal voor petroleumindustrie, fruit, vis, bonen, auto-onderdelen, om nog niet te spreken van hulpgoederen, ook al wapens;
-zijn Kalitta, Egyptair ( de nationale carrier van Egypte ), Volga-Dnepr, Antonov Design Bureau, Hydro Cargo, Das Air, World Uzbekistan (de nationale carrier van Uzbekistan) duistere bedrijfjes?
Om te besluiten: de luchthaven is geen economische misvatting en wordt gesteund door de silent majority van de Oostendse bevolking. De verkiezingen hebben dat bewezen.
Johan Ingels, Oostende