Luchthavenmanager Vanspauwen weerlegt alle wanpraktijken op Ostend Airport
"Luchthaven is anno 2004 clean"
"Ik kan niet loochenen dat mensen die vroeger op de Oostendse luchthaven actief waren of mensen die er nog actief zijn zich op andere plaatsen hebben schuldig gemaakt aan wanpraktijken. Wij kunnen iemand die eerlijk handel drijft in Oostende echter niet verbieden ook in Afrika te werken. Als diezelfde mensen vroeger of nu onheuse praktijken hadden in een ander land, dan hebben we geen reden om hier hun eerlijke manier van werken aan banden te leggen. De Oostendse luchthaven is geen wereldpolitie. Maar anno 2004 is de Oostendse luchthaven wel clean. Geef mij een bewijs dat er op Ostend Airport ooit iets gebeurd is wat niet kon!", weerlegt luchthavenmanager Gino Vanspauwen alle malafide praktijken.
Wanneer Ik de lijst aan tijgingen, zie, heeft Ostend Airport toch een kwalijke reputatie opgebouwd?
Gino Vanspauwen: "Er is een onderscheid, tussen reputatie en realiteit. Als je lang genoeg herhaalt dat iets waar is, dan zullen mettertijd een groot deel van de mensen ook aannemen dat dit waar is. Dat is het lot van onze luchthaven. Wat wij hier ook doen, steeds komt er uit één hoek sterke kritiek. Het is meer dan kritiek: het is guerrilla. Op basis van links en vermoedens willen tegenstanders enkel dat er hier geen enkel vliegtuig meer opstijgt. Die aanhoudende herhaling zorgt voor onnoemelijke economische schade voor de luchthaven, de maatschappijen en eigenlijk voor al die mensen die, begaan zijn met de controle op en de werking van Ostend Airport."
Terwijl bijvoorbeeld Memphis Air niet langer boven Brits grondgebied mocht vliegen, bleef ze wel actief in Oostende?
"Strikt genomen is elk vliegembargo een zaak van het Directoraat Generaal van de Luchtvaart. Wij hebben daaraan niks te zeggen. Ik wil mijn verantwoordelijkheid niet uit de weg gaan. Maar jammergenoeg zijn wij de laatste die weten dat een maatschappij vliegverbod kreeg in een ander land. Daar komt nu verandering in door een meldingsplicht en verspreiding van de lijst met die maatschappijen de reden van het aan de grond houden van de vliegtuigen. De heisa rond dat beruchte vliegverbod in Zwitserland is een voorbeeld van hoe het niet moet. Op het vliegtuig, werd één roestvlek gemerkt. De Zwitsers hebben het embargo uitgevaardigd, maar datzelfde vliegtuig wel nog laten vertrekken over hun eigen grondgebied, richting België ... en wij werden er niet van verwittigd. Ik begrijp zoiets niet. Dat lijkt mij een flater. Maar ik wil ook die roestvlek niet uitroepen tot een nationale ramp."
Vermoedelijk nemen sommige maatschappijen ook ongekende ladingen mee aan boord? Alle goederen op een vliegtuig moeten deel uitmaken van de vrachtbrief. Als er wat anders tussen zit, dan heet dat smokkel. Net zoals sommigen drank of sigaretten over de grens proberen te smokkelen, pogen sommigen dat ook door de lucht te doen. De straffen daarop zijn echter heel groot. In tegenstelling tot Zaventem en Londen vliegen op Oostende veel minder vliegtuigen, wat de controle diensten de kans geeft heel het vliegtuig te inspecteren. Op die grote luchthavens is de controle meer lek en worden enkel steekproeven uitgevoerd. Ik mag verzekeren dat de douane, politie, luchthavenpolitie, afhandelaars, vliegmaatschappijen, staatsveiligheid - steeds aanwezig in Oostende - of de buitenlandse inlichtingendiensten hier streng toekijken. Beweren dat er op grote schaal zou gesmokkeld worden staat gelijk met beweren dat al die diensten hun werk niet doen. Wel, ik beweer het tegendeel." Dus is Ostend Airport...?
"Clean en koosjer. Op vandaag nog moeten alle maatschappijen die er werkzaam zijn, ook al zitten ze niet in het luchthavengebouw, een businessplan voorleggen waaruit we kunnen opmaken met wat ze bezig zijn, wat hun intenties zijn, alsook met welke vliegtuigen en mensen ze dat willen doen. Verdachte maatschappijen worden er uitgeschud. Die 'uitschuddingspolitiek' werkt."
Bron: Het Nieuwsblad 30 januari 2004