Meeuw noopt Boeing tot noodlanding
OOSTENDE/ MIDDELKERKE - Een pas volgeladen en volgetankte Boeing 747 van Saudi Arabian Airways heeft op de Oostendse luchthaven een noodlanding gemaakt nadat bij het opstijgen een meeuw in de motor vloog. Meteen na de impact viel de motor uit en diende het toestel zijn 200.000 liter * kerosine boven zee, voor de kusten van Middelkerke en Raversijde te dumpen vooraleer terug in Oostende te landen. Het vliegtuig staat nog altijd op de tarmac, waar technici de zware schade proberen te herstellen.
Het ongeval gebeurde zaterdagmorgen al, maar raakte pas gisteren bekend. "Er vloog toen inderdaad een meeuw in een van de motoren van de Boeing 747 van Saudi Arabian Airways", bevestigt luchthavenmanager Gino Vanspauwen. "Dat gebeurde na de lift-off. De vogel werd door de motor aangezogen en heeft binnenin die motor voor dusdanig veel schade gezorgd dat de motor uitviel."
"Gelukkig is dit een viermotorig toestel en kon de piloot veilig landen op de andere drie motoren, zonder verdere problemen. In zo'n geval dienen een aantal voorgeschreven maatregelen genomen te worden, waaronder het lozen van de brandstof boven zee. Zo'n Boeing 747 heeft veel brandstof aan boord, maar door verdamping komt daar amper wat van in de zee terecht. De mensen hebben daar een volledig vertekend beeld van", zegt Gino Vanspauwen.
Een opstijgend vliegtuig van het type Boeing 747 op continentale vluchten bevat niet minder dan 200.000 liter kerosine. Het vliegtuig was op weg van de Verenigde Staten, via Oostende - waar general cargo en elektrische apparaten werden bijgeladen - naar Saoedi-Arabië. Het toestel bleek na een inspectie in orde voor de vlucht. De betrokken maatschappij, die pas sinds vorige week een vaste tussenstop tussen het Midden-Oosten en de Verenigde Staten in Oostende onderhoudt, staat bekend als zeer secuur op het naleven van de veiligheidsvoorschriften.
Jammerlijk toeval
"Vogels en vliegtuigen gaan niet samen. Maar dit is geen ongeval, wel een ongelooflijk jammerlijk toeval. Net omdat de impact van vogels in de motor van een vliegtuig ernstige gevolgen kan hebben, hebben wij - zoals elke luchthaven - een bird-control unit. Door de aanwezigheid van mensen en wagens en door het aanpassen van de vegetatie - zo worden geen struiken of bomen getolereerd rond het luchthaventerrein - proberen we de residerende vogels te beperken", aldus nog luchthavenmanager Vanspauwen.
Bron: Het Nieuwsblad 28/07/2004
* Deze informatie klopt niet met de realiteit, er is uit betrouwbare bron vernomen dat er slechts 60.000 liter brandstof geloosd is, niet voor onze kust maar boven de regio waar de Tricolor gezonken is.