Nachtvluchten moeten uitzondering worden
Vice-premier Johan Vande Lanotte (SP.A) wil dat alle betrokken partijen tot eensgezindheid komen over de toekomst van de Oostendse luchthaven. De politieke partijen en de sociaal-economische partners moeten samen een nota opstellen. Die moet het uitgangspunt vormen voor gesprekken met de nieuwe beheerder, die eind dit jaar wordt aangesteld. Dit betekent dat straks Oostende het eerst zal kunnen meebeslissen over wat er met de luchthaven te gebeuren staat. Vast staat al dat in het aantal nachtvluchten (nu twee per nacht) gesneden wordt.
BIAC is dit voorjaar weggevallen als beheerder van de Oostendse luchthaven. "Voor het einde van het jaar wordt er wel een nieuwe beheerder aangesteld “ zegt Johan Vande Lanotte nu. "Maar zolang mogen we niet wachten. Dit najaar gaan alle politieke partijen, de werkgevers- en de werknemersorganisaties rond tafel zitten om te bepalen wat het doel is van de luchthaven en welke richting die zal uitgaan. Die visie zullen we overmaken aan de nieuwe beheerder, die trouwens meer autonomie zal krijgen".
De vice-premier verwijst daarmee naar een gelijkwaardige bijeenkomst vooraleer Haven Oostende definitief startte. "Ik ben optimistisch voor de luchthaven en blijf voorstander en blijf voorstander van één beheer voor zeehaven en luchthaven". Actiegroepen tegen (WILOO) of voor de luchthaven (REPLO) zullen in het begin niet vertegenwoordigd zijn in het platform. "Maar nadien zal er ook met die mensen gepraat worden", verzekert de vice-premier.
OVERDAG
Over de toekomst van de luchthaven is Vande Lanotte duidelijk: "Het moet een kleine flexibele luchthaven zijn die tijdens de dag open is". Nachtvluchten (nu vastgesteld op twee per nacht) worden door luchthavengebruikers als noodzakelijk aanzien, maar die mening deelt Vande Lanotte niet: "Nachtvluchten mogen geen routine worden. In het nieuwe beheer moeten nachtvluchten mogelijk zijn, maar slechts occasioneel". Hij verwacht dat de reorganisatie van de luchthaven over één jaar klaar is.