Reactie op Het Nieuwsblad 03/08/2002
Oostende,
Dhr Yvan Naesen
Het Nieuwsblad – Regionaal
Betr. artikel dd 03.08.02 “Vrachtvervoer gehalveerd”
Het Nieuwsblad – Regionaal
Verwijzend naar uw artikel in referte, wenst onze vereniging een en ander in zijn juiste context te plaatsen, gelet op de tendentieuze en subjectieve inspiratie waaruit de publicatie is ontstaan.
Het is voor niemand een geheim, dat de statistieken van vrachtbewegingen op Ostend Airport dramatisch zijn.
De bestuurders van onze vereniging hebben reeds jaren geleden de huidige toestand voorspeld en toenmalig minister Baldewyns gewaarschuwd voor de negatieve gevolgen van het Vlaams luchtvaartbeleid.
Reeds meer dan een jaar geleden heeft REPLO vzw erop gewezen dat het Vlaams beleid gefaald heeft en dat zich dringende maatregelen opdrongen, vnl. naar aanleiding van de toepassing van EU 92/14 richtlijn,zijnde het verbod op stage II toestellen.
Het gebrek aan toekomstvisie en aan efficiënt commercieel beleid, te wijten aan een onbekwaam entourage van minister Stevaert, hebben geleid tot de huidige toestand.
Alhoewel wij met aandrang de Vlaamse minister van mobiliteit gevraagd hebben totaal van koers te veranderen, blijft hij het advies volgen van diegenen die reeds jaren bewijzen er niets van terecht te brengen.
Op luchtvaartgebied dreigt Stevaert i.pl.v. de bijnaam Steve-Stunt, de naam Steve-Flater te krijgen.
Behalve de drastische vermindering van de statistieken, is echter veel erger dat zowel de inkomsten als de tewerkstelling op de luchthaven een flinke deuk krijgen. Ook hiervoor heeft onze vereniging tijdig gewaarschuwd.
Door besluiteloosheid en onbekwaamheid vanwege de verantwoordelijken, zijn nu minstens 2 jaren totaal verloren voor Oostende.
Het waren cruciale jaren, waarin door beperkende maatregelen het verkeer van overheidswege verboden werd, zonder gelijktijdig voor vervangingstrafieken te zorgen.
Wij herhalen met klem, dat de Vlaamse overheid sedert meer dan 6 jaar geen commercieel beleid voor zijn luchthavens voert.
Na het verbreken van het management-contract met BIAC is nu zelfs alle commercieel beleid afwezig, zodat de luchthaven zich al meer dan een jaar in een vacuum bevindt.
I.pl.v. te suggereren dat naar besparingen moet gekeken worden door nog meer beperkende maatregelen, is het nu hoog tijd, dat – binnen de voorziene budgetaire enveloppe – aan agressieve commerciële politiek gedaan wordt, om nieuwe milieu-vriendelijke en arbeidsintensieve trafieken aan te lokken.
De ons omringende luchthavens in binnen- en buitenland bewijzen dat het anders kan.
Alleen de Vlaamse overheid denkt – tegen alle internationale luchtvaart-experten in – het beter te weten, met het huidig bereikt resultaat.
Met zijn huidige ploeg medewerkers zal minister Stevaert er echter niet in slagen de tendens om te buigen. Onze vereniging heeft in dit verband de bevoegde minister reeds in duidelijke taal gewezen op deze toestand.
Men moet niet met de vinger wijzen naar 11 september 2001 of naar het verbod op stage II toestellen, maar de grote schuldige voor het enorm exploitatieverlies en de achteruitgang van de tewerkstelling op Ostend Airport is de Vlaamse overheid.