Taxibaan wordt verlengd
Volgens minister Gilbert Bossuyt is de infrastructuur van de Oostendse luchthaven allesbehalve gebrekkig, "Wel moeten zo spoedig mogelijk fondsen worden vrijgemaakt voor de verlenging en de verbreding van de taxibaan" stelt minister Bossuyt. "Dat is heel goed nieuws. Dit is een topprioriteit met een enorme ecologische weerslag", reageert luchthavenmanager Gino Vanspauwen.
"Die taxibaan is zo een van de dossiers die hier uit de kast vielen toen ik manager werd. De taxibaan is de baan die evenwijdig loopt met de startbaan, waarop de vliegtuigen zich naar die startbaan begeven. Ze is her en der met lussen verbonden met die startbaan. Maar toen ze werd aangelegd, is er om budgettaire redenen beslist dat er maar drievierde zou worden verhard. Dit betekent dat ze niet tot het einde van de startbaan loopt en we dus ofwel maar driekwart van de startbaan kunnen gebruiken ofwel dat de vliegtuigen willen ze die helemaal gebruiken, moeten achteruitrijden of -getrokken worden", stelt Gino Vanspauwen.
Minder kerosinedampen en minder lawaaihinder
"Een langere taxibaan betekent dat de vliegtuigen één na één tot het absolute beginpunt van de startbaan kunnen rijden en dus allemaal zonder onderbreking na elkaar kunnen vertrekken. Economisch is dat heel belangrijk”, aldus de luchthavenmanager.
"Maar vooral op de ecologie en de leefom geving heeft de doortrekking een repercussie. 'De vliegtuigen warmen op de taxibaan langer op, zodat dit onnodig wordt op de startbaan. Ze zijn daar dan meteen rapper weg, zonder extra stationair te draaien. Dit betekent meteen dat er veel minder kerosinedampen vrijkomen en er minder lawaaihinder voorkomt. Voor mij is dit de topprioriteit nummer één", aldus nog Gino Vanspauwen.
De investering van 6 miljoen euro wordt gespreid over twee jaar. Tegen eind 2005, uiterlijk begin 2006 moet de taxibaan afgewerkt zijn. Eerst wordt de taxibaan doorgetrokken, vervolgens wordt het oude gedeelte verbreed, opdat de taxibaan tijdens de werken bruikbaar zou blijven.
Bron: Het Nieuwsblad