Vliegtuigongeval
Als vereniging die het imago van de luchthaven van Oostende een positief gestalte wil geven, betreuren wij het ongeval dat zich op woensdag 18 april 2001 heeft voorgedaan. In tegenstelling echter tot enkele media-geile figuren, die met sensatie-uitspraken uit zijn op paniekzaaierij, wensen wij de zaak te relativeren en in zijn juiste context te plaatsen.
In geen geval is er sprake geweest van gevaar of een ramp voor de bevolking. Zowel de bemanning van het vliegtuig als het luchthavenpersoneel hebben de professionele en koelbloedige manier de juiste beslissing en acties genomen. Hiervoor dienen zowel de enen als de anderen een pluim.
Dankzij de correcte handelingen, volgens de voorziene procedures, bleef het geval beperkt in tijd en omvang.
Het toestel is volledig binnen het grondgebied van de luchthaven op de daartoe voorziene strook gebleven. Noch de shopping-centra, noch Raversijde zijn in gevaar geweest. Het ongeval deed zich niet voor met een verouderd toestel zoals sommigen beweerd hebben.
Wat de oorzaak en de gevolgen van het incident betreft, dient men het onderzoek over te laten aan de bevoegde overheid en inspectieteams.
Weeral wordt door de ligging van de luchthaven kritiek geuit. Nochtans is de luchthaven op haar huidige locatie een feit sedert 1939, toen beslist werd op Raversijde de luchthaven te bouwen ter vervanging van Stene.
Stafkaarten en plannen tonen duidelijk aan dat het de stad is die uitgebreid is naar de luchthaven.
REPLO vzw ( REgionaal Platform Luchthaven Oostende ) gaat akkoord met het feit dat beleidsmensen met de vinger moeten gewezen worden: echter niet omdat de luchthaven een urbanistische miskleun is, maar wel omdat de overheid toegelaten heeft - en nog steeds toelaat - in de aanvliegroutes te bouwen. De betrokkenen die er wonen, delen de verantwoordelijkheid, vermits zij bij voorbaat op de hoogte waren, dat ze onder de luchtcorridor bouwden. Hierbij roepen wij bij de bevoegde diensten op om een bouwstop uit te vaardigen in de onmiddellijke nabijheid van de luchthaven, voornamelijk onder de aanvliegroutes. Zodoende kunnen preventief hinder en gevaar in de toekomst beperkt worden.
Terug