Tarieven voor brandstoflevering verdubbelen op luchthaven Oostende-Brugge
Oostende, 3 februari 2016
Op datum van 27 januari 2016 besliste brandstofleverancier SKYTANKING OSTEND NV om zijn tarieven voor de levering van brandstof aan boord van vliegtuigen op de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge met 100% te verhogen, t.t.z. een VERDUBBELING van de tot dan geldende prijzen !
Voorgeschiedenis: sedert jaren rekent de brandstofleverancier, bovenop de basisprijs van de kerosine, aan de luchtvaartmaatschappijen een zeer hoge tussenkomst voor zijn dienstverlening.
Dat is de “into plane fee” of ITP. Het is alom bekend dat deze ITP te Oostende een van de hoogste in Europa is.
Dat is o.a. een van de redenen waarom diverse cargomaatschappijen Oostende verlaten hebben voor luchthavens in de regio waar de brandstoflevering goedkoper is.
Als reden voor de dure dienstverlening geeft Skytanking de lage omzet in Oostende.
Volgens die redenering moet de eenheidsprijs voor levering verhoogd worden in functie van de vermindering van het luchtverkeer.
DAT IS DE WERELD OP ZIJN KOP ZETTEN
Stel dat een uitbater van een slecht draaiende horecazaak zijn tarieven met 50% zou verhogen om zijn financiële omzet te verhogen, dan zou hij nog minder cliënteel over de vloer krijgen.
Dat is wat er nu op de kustluchthaven gebeurt: hoe duurder de brandstof, hoe minder vrachtvliegtuigen. (deze tanken immers tot 10 keer meer brandstof dan een passagierstoestel).
Het Vlaams Gewest, de vorige uitbater van de luchthaven te Oostende, sloot bijna 2 jaar geleden een nieuwe 10-jarige overeenkomst met Skytanking, niettegenstaande de negatieve impact ervan reeds jaren gekend was.
Hierbij heeft de uitbater van de luchthaven geen inspraak in de tarieven, maar moet er gewoon vanĀ geïnformeerd worden.
Dat heet dus een blanco cheque voor de leverancier.
Met de komst van EGIS als nieuwe luchthavenuitbater werd deze al vlug met de deze toestand geconfronteerd.
Enkele maanden voor de start van de uitbating verloor EGIS de grootste vrachtklant, nl. ANA Aviation.
Voornaamste reden: te dure brandstof in vergelijking met Luik-Bierset.
EGIS moest machteloos toezien op het vertrek van de klant.
Als klap op de vuurpijl besloot de brandstofleverancier enkele maanden later zijn dienstverlening met 400% te verhogen, volgens hun hierboven beschreven redenering.
Onderhandelingen baatten niet, zodat EGIS zich verplicht zag naar de Rechtbank te stappen om de prijsverhoging ongedaan te maken.
Op 11 februari 2015 besliste de Rechtbank in kortgeding dat de aangekondigde tariefverhoging niet mocht doorgaan.
Hierop volgde een maandenlange juridische procedure.
Pas op 22 december 2015 besliste de Rechtbank dat Skytanking zijn tarieven mocht aanpassen.
Volgens Skytanking veroorzaakte de maandenlange procedure grote financiële verliezen, die het bestaan van het bedrijf op de helling gezet hebben.
Om die reden werd om bescherming tegen de schuldeisers verzocht en stond de Rechtbank toe dat het bedrijf voor twee maanden onder WCO geplaatst werd. (WCO: Wet op de Continuïteit van Ondernemingen).
Zodoende kan de Gerechtelijke Mandataris de overname van de activiteiten door een ander bedrijf voorbereiden onder toezicht van de Rechtbank.
Om de continuïteit van brandstoflevering te verzekeren en intussen zijn onderhandelingen met derden te kunnen afwerken heeft de Gerechtelijke Mandataris het Hof verzocht om een maand verlenging van de WCO-procedure.
Deze verlenging hangt echter ook af van de precaire financiële toestand van Skytanking Ostend.
Om die reden heeft deze laatste, in functie van de gerechtelijke beslissing van 22 december j.l., zijn klanten verwittigd dat met ingang van 1 februari 2016 de huidige leveringstarieven met ca 100% verhoogd worden.
Deze beslissing zal zeker niet in goede aarde vallen bij de luchthavenklanten, vnl. de vrachtmaatschappijen.
Op de luchthaven houdt iedereen zijn hart vast voor de gevolgen van de beslissing.
Tegelijkertijd hoopt men dat er snel een gunstige overeenkomst voor overname van de brandstofverdeling komt.